woensdag 4 maart 2009

AB&I: DLC binnen Bouwfysica


Bijeenkomst projectgroep AB&I
d.d. maandag 2 maart 2009

Aanwezig: Guus van Schaik, Theo van Deursen, Elly Donders
Afwezig: Peter Blok, Rob Rexwinkel (beiden ziek)

Onderwerp: DLC binnen het programma 'Bouwfysica'


Guus geeft aan het begin van de bijeenkomst uitleg over de module Bouwfysica in P4. Daarvoor maakt hij de komende week een ontwerp volgens de principes van het leerlijnenmodel van Jos de Kleijne. Als basis gebruikt Guus een dik boek vol tips en beschrijvingen van bouweisen. Denk aan geluid, isolatie, e.d. Het boek is nogal theoretisch, veelomvattend en taai. Om studenten te motiveren en meer uit te dagen krijgen de studenten een praktijkgerichte, integrale opdracht van waaruit zij vervolgens terug moeten beredeneren aan welke regelgeving is voldaan. Welke normen zijn gehanteerd? Daarvoor maken zij gebruik van het online BRIS-systeem. Rob Denevers ondersteunt hierbij.

Verder is gesproken over de rol van digitaal leermateriaal. Theo heeft in het kort de aanleiding en de context voor de academie geschetst. Ronald heeft kort uitleg gegeven over het project DLC in het algemeen. We hebben gesproken over de contentketen: verzamelen, ontwikkelen, ontsluiten/delen en gebruiken van digitaal leermateriaal. Daarbij hebben we gesproken over het onderscheid tussen een informatie-object en een digitaal object. Bij het ontwikkelen van leermateriaal is het van belang dat je de informatie-objecten zo didactisch neutraal mogelijk houdt. Dit om de herbruikbaarheid te vergroten.
Guus benadrukt nog het visuele aspect van digitaal leermateriaal.


Afspraken:


  • Rob Denevers zoekt uit wat de licentie SBR inhoudt;

  • Guus maakt een ontwerp (naar de principes van het leerlijnenmodel) voor het programma 'Bouwfysica';

  • In de tussentijd wordt bestaand digitaal leermateriaal verzameld. (Wat is er al aanwezig rond het kernbegrip Bouwfysica?);

  • Theo en Ronald stellen een vragenlijst voor studenten die hebben gewerkt met het digitale leermateriaal rond SketchUp.

  • Tijdens en na de volgende bijeenkomst maken we een ontwerp van de ideale situatie waarbij DLC het leerproces van de student rond het kernbegrip 'Bouwfysica' ondersteunt/ optimaliseert. We spreken vervolgens af wat de eerstvolgende logische stap is.

Vervolgbijeenkomst:
Woensdag 18 maart van 9.00 tot 10.30 uur in Tilburg.

Geen opmerkingen: