donderdag 28 mei 2009

Dinsdagochtend sessie

Afgelopen dinsdag (26 mei) stond het onderwerp Informatievaardigheid en Digitaal leermateriaal op het programma van de dinsdaggroep van het LIC. Voor de pauze heeft Wilma e.e.a. vertelt over de visie en missie van de werkgroep en de producten die er zijn op het gebied van informatievaardigheid. Na de pauze was het mijn beurt om de stand van zaken m.b.t. informatievaardigheid en digitaal leermateriaal toe te lichten.

Het begrip leerobject bleek wel wat lastig te begrijpen en ook verwarrend. Met name de namen die aan de verschillende onderdelen (een informatie-object en een didactische activiteit) zijn gegeven, riepen enkele vragen op. Zo werd er gezegd dat de naam 'object' naar een statisch iets lijkt te verwijzen, terwijl dit niet het geval is. Het advies vanuit de groep was dan ook om de namen van de onderdelen te concretiseren en eenvoudiger te maken. Verder vroeg de groep zich ook af waar het digitale aspect nu werkelijk in terugkomt. Goede opmerking waar we zeker nog eens dieper in moeten duiken.

Tenslotte bleek het voor de meesten erg lastig om de opdracht uit te voeren. Velen kwamen er niet aan toe een didactische activiteit bij het gegeven informatie-object te formuleren. Een opmerking daarbij was dat er teveel extrenaous load was en de volgorde 'verkeerd om'. Twee collega's bestreden dit en vonden de opdracht juist erg leuk en creatief. Zij hadden iets te weinig tijd, anders hadden zij zo een aantal opdrachten kunnen formuleren. Deze opmerkingen nemen we mee wanneer we docenten gaan benaderen voor het ontwikkelen van leerobjecten m.b.t. informatievaardigheid. Een laatste advies was om hier niet te lang meer mee te wachten, we hebben ondertussen zelf voldoende bagage (zowel kennis als verzamelde informatie-objecten) om docenten erbij te betrekken.

Geen opmerkingen: