vrijdag 7 november 2008

Arrangeren van leerobjecten

Sinds deze week neem ik (weer) deel aan het project DLC. Gisteren heeft Ronald me op de hoogte gebracht van de stand van zaken op dit moment en hebben we besloten dat ik me de komende tijd ga richten op "het arrangeren van leerobjecten". In de afbeelding bij het vorige bericht is te zien dat de kolom "arrangeren" in het schema nog helemaal leeg is, maar daar gaat verandering in komen!
Om te beginnen ben ik me maar weer eens in het onderwerp gaan verdiepen en daarbij stuitte ik op de volgende oratie van Dr. Peter Sloep: Leerobjecten voor gedistribueerde leeromgevingen http://dspace.ou.nl/bitstream/1820/701/1/040212OratiePeterSloep.pdf

In zijn oratie vergelijkt Sloep (2004, pag.5) leerobjecten met Lego-blokjes: "Leerobjecten zouden op soortelijke manier gecombineerd en gearrangeerd kunnen worden en zo helpen relatief gemakkelijk nieuw onderwijs te creeren". Op pag 17 en 18 vervolgt hij zijn verhaal over de Lego-metafoor: "Leerobjecten zijn eindeloos en moeiteloos combineerbaar. Om de combineerbaarheid van leerobjecten te realiseren, wordt geadviseerd relatief kleine, gedecontextualiseerde leerobjecten te maken". Tenslotte concludeert Sloep op pag. 22 dat leerobjecten het beste in op constructivistische leest geschoeid onderwijs gebruikt kunnen worden, omdat ze dan niet de taak krijgen om het onderwijs te structureren: "Die taak is overgenomen door de didactiek samen met de activiteiten. Leerobjecten en didactiek zijn zo van elkaar losgekoppeld en daardoor los van elkaar te gebruiken en hergebruiken. De loskoppeling van inhoud en structuur vergroot dus de mogelijkheid van hergebruik".

2 opmerkingen:

Ronald Spruit zei

Kleine, gedecontextualiseerde leerobjecten dus. Mooi stukje, ook over de didactiek. Dit komt overeen met onze ideeën denk ik. Toch? Ik ga de link nog bekijken.

Groet,
Ronald

Marjon de Koning zei

Ik zag ook overeenkomsten met onze eigen ideeen... mooi dat anderen er ook zo over denken!