donderdag 13 november 2008

Leerobjecten in de praktijk

In een reeks documenten onder de naam "Leerobjecten in de praktijk" besteedt de Digitale Universiteit aandacht aan een aantal onderwerpen die van belang zijn wanneer men leerobjecten in de onderwijspraktijk toe wil gaan passen. In het eerste deel "Kiezen voor leerobjecten" (Schoonenboom, Emans & Meijer, 2006) worden acht onderwijsambities geformuleerd. Leerobjecten zouden een rol kunnen spelen in de realisatie van deze acht ambities (pag. 5):
1. Het creeren van zelfstandige trajecten, bijv. voor levenslange lerenden
2. Flexibiliersing van het onderwijs
3. Inspelen op verschillen van studenten
4. De gezamenlijke ontwikkeling van leermaterialen met andere instellingen of externe partijen
5. Aansluiten op de beroepspraktijk
6. Met digitaal interactief leermateriaal aansluiten bij verwachtingen van studenten
7. Het ontsluiten van bestaand leermateriaal
8. Door ontsluiting van resources bijdragen aan verwerving van informatievaardigheden

Na het bepalen van de onderwijsambities dient men te bepalen hoe (volgens werk scenario) de leerobjecten ontwikkeld, gedeeld en dus gebruikt gaan worden. In deel 2 "Organisatiescenario's voor het gebruik van leerobjecten" gaan Hermans en De Vries (2006) in op 3 scenario's voor het ontwikkelen en delen van content. Deze scenario's verschillen in organsatorisch, onderwijskundig en technologisch opzicht van elkaar. In het "communityscenario" ligt het initiatief voor het ontwikkelen en delen van de content bij de docent. Hierbij gelden de trefwoorden: vrijheid, blijheid en zelfregulatie. Bij het tweede scenario "instellingregie" wordt vertrokken vanuit een centrale sturing van de onderwijsinstelling. Bij het derde scenario "netwerkorganisatie" kunnen onderwijsinstellingen zich abonneren op de aangeboden services voor het beheren, delen en hergebruiken van leerobjecten van een netwerkorganisatie (zoals SURF). Alle scenario's hebben zo hun voor- en nadelen en deze worden samen met enkele voorbeelden in het artikel toegelicht. Bovendien sluiten de scenario's elkaar niet uit en kunnen door onderwijsinstellingen naast elkaar of in allerlei varianten gebruikt worden.

Kortom allerlei interessante informatie over leerobjecten! Ik ga op zoek naar de volgende delen... wordt vervolgd!!!

Link naar de artikelen:
http://studiesucces.vsnu.nl/extra_files/25/Kiezen_voor_leerobjecten.pdf

http://dspace.ou.nl/bitstream/1820/810/1/Organisatiescenario's%20def%2030okt06.pdf

Geen opmerkingen: