vrijdag 9 januari 2009

Goede voornemens voor 2009!

Eind 2008 zijn op basis van literatuur, onderzoek, congresbezoek en eigen ervaringen de volgende ideeën ontstaan voor leerobjecten m.b.t. informatievaardigheden:

· De projectgroep Xplora ontwikkelt kleine, gedecontextualiseerde informatie-objecten (m.b.t. informatievaardigheden) die heel generiek van aard zijn;
· Docenten koppelen didactische leeractiviteiten aan deze informatie-objecten;
· Door didactische leeractiviteiten te koppelen aan de informatie-objecten ontstaan leerobjecten;
· Vervolgens bepalen docenten wanneer en waar in het curriculum de leerobjecten ingezet worden.

Het voordeel van deze werkwijze is dat experts op het gebied van informatievaardigheden (medewerkers Xplora / Informatiespecialisten) de inhoud van het leerobject formuleren. Vervolgens wordt de ontwikkeling van informatievaardigheden door de betrokkenheid van docenten in het curriculum ingepast en geïntegreerd aangeboden in het onderwijs.

Afgelopen woensdag zijn Ronald, Wilma en ik bij elkaar gekomen om te bespreken hoe we deze ideeen in 2009 verder gestalte kunnen geven. In deze bespreking kwam al snel naar voren dat we niet kunnen beginnen zonder een of meerdere docenten die bereid zijn om mee te denken en te werken aan de ontwikkeling van de leerobjecten. In overleg kunnen de informatie-objecten en de didactische leeractiviteiten dan op elkaar afgestemd worden, zodat leerobjecten m.b.t. informatievaardigheden in het curriculum ingepast kunnen worden. Het zou mooi zijn als we met een aantal docenten een pilot kunnen uitvoeren, waarin we experimenteren met de leerobjecten.

Om de ideeen rondom de leerobjecten m.b.t. informatievaardigheden verder uit te dragen zal Marjon binnenkort een vergadering van de werkgroep informatievaardigheden bijwonen. Wellicht dat leden van deze werkgroep docenten kennen, die misschien mee kunnen werken aan de ontwikkeling van de leerobjecten. Ondertussen kijken we zelf natuurlijk ook uit naar docenten die zich hiervoor interesseren. Kortom 2009 staat in het teken van aan de slag gaan en ontwikkelen!

Geen opmerkingen: