maandag 8 september 2008

Concrete plannen AB&I

Gespreksverslag

Tilburg
Donderdag 4 september 2008
Met: Theo van Deursen

Wat ging vooraf?
Afgelopen studiejaar heeft de directie van AB&I besloten mee te doen met het project 'Digitaal leren'. Tijdens een studiedag op 23 juni 2008 is plenair een presentatie gehouden in de collegezaal met daarop volgend een workshop voor geïnteresseerden.

De presentatie ging over de vragen:
  • Wat is digitaal leermateriaal?
  • Waarom digitaal leermateriaal?
Vervolgens zijn enkele voorbeelden gegeven en is informatie verschaft over het project.

Tijdens de workshop hebben de docenten van AB&I nagedacht over een concrete invulling van het project. Digitaal leermateriaal is altijd gekoppeld aan inhoud. De Engelse term is dan ook 'Digital Learning Content'. De vraag tijdens de workshop: Welke inhouden komen in aanmerking voor DLC?

Download de presentatie


Concrete invulling plannen
Tijdens het gesprek van 4 september hebben we aan de hand van de input van docenten tal van mogelijke mini-projecten geformuleerd:
  1. Sketch Up: ontsluiten van content rond het programma Sketch Up, integreren in curriculum door leeractiviteiten te ontwikkelen.
  2. Beroepenoriëntatie: Studenten maken beeldverslagen, audio- en videoverslagen om zich breed te oriënteren op het beroep en te leren van elkaar (ook voor toekomstige studenten)
  3. Gastsprekers: presentaties worden vastgelegd en ontsloten.
  4. Praktijkweek: Studenten bezoeken diverse beroepsbeoefenaren en ontwikkelen digitale content.
  5. Kernbegrip Onderzoekend leren: ondersteunende informatie voor docenten én studenten.
  6. Kernbegrip Communicatievaardigheden, vergadertechnieken, samenwerken. Video als instructiemiddel én reflectiemiddel.
  7. Toetsing rond geletterdheid.
  8. Digitale prijzenkast: een plek waar goede voorbeelden van studenten worden geëtaleerd.
  9. Experts uit het beroepenveld worden geïnterviewd.
  10. Studenten maken korte instructiefilmpjes van experts uit het beroepenveld die een handeling uitvoeren.
  11. Presentatiemomenten aan het eind van een blok benutten om content te ontsluiten.
  12. Digitaal jaarboek voor studenten.
  13. Aanleveren van content. Docenten én studenten kunnen digitaal leermateriaal aanleveren via de databank DLC. Een redactie oormerkt het materiaal.
Actiepunten
- gericht docenten benaderen
- flappen workshop verder uitwerken

Voorwaarden
De academie krijgt 800 uur te besteden aan het project. Deze uren zijn naar eigen inzicht te verdelen over de diverse mini-projecten.

Daar staan enkele voorwaarden tegenover:
1. Er worden minimaal 10 multimediale leerobjecten ontwikkeld;
2. De content wordt ontsloten via de databank DLC;
3. Minimaal één kernbegrip (onderzoekend leren, communicatie, samenwerken, etc.) wordt ontsloten;
4. Docenten krijgen gericht ondersteuning op maat;
5. Het project duurt een jaar. In dat jaar wordt binnen de academie een stevige basis gelegd voor een duurzame ontwikkeling;
6. Opgedane kennis en ervaring wordt gedeeld.

Facilitering: Werkplek DLC
Om digitaal leren een serieuze kans te geven binnen de academie is het noodzakelijk dat in Tilburg een werkplek wordt gecreëerd waar docenten én studenten content kunnen ontwikkelen (screencasts, vodcasts, podcasts, beeldverslagen, etc.) en waar zij ondersteund worden in het gebruik van laagdrempelige software.

Geen opmerkingen: