Zelf arrangeren van leermiddelen geeft leraar meer regie
De technologische ontwikkeling is buitengewoon boeiend en gaat snel. Gegeven deze ontwikkelingen wil de raad de koers vooral richten op open leermiddelen: digitale leermiddelen die voor een groot deel vrij toegankelijk zijn, en die leerkrachten naar behoefte kunnen 'arrangeren', aanvullen en veranderen.
De bereidheid van docenten om gebruik te maken van de innovatieve mogelijkheden van ict neemt toe. En niet onbelangrijk: het arrangeren van leermiddelen - het bewerken of ordenen van de digitale content op een dusdanige manier dat er een relevant leermiddel ontstaat - versterkt de vakinhoudelijke en didactische professionaliteit van de leraar.
Tegelijkertijd kan het onderwijs meer op maat, motiverender, interactiever en actueler worden gemaakt. Dit komt de kwaliteit van onderwijs ten goede.
Zie het persbericht:
http://www.onderwijsraad.nl/uploads/pdf/persbericht_onderwijs_en_open_leermiddelen.pdf
Rapport online
http://www.onderwijsraad.nl/uploads/pdf/leermiddelen_voor_de_21e_eeuw.pdf
maandag 15 september 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten