woensdag 8 oktober 2008

DLC binnen de Minor Kwaliteit, risico's en kansen

Vanmorgen heb ik overleg gehad met Rudi over de mogelijke plek van DLC binnen de Minor 'Kwaliteit, risico's en kansen'. Deze Minor wordt door het LIC ontwikkeld en start in het nieuwe kalenderjaar.

Context
- De minor is academie-overstijgend.
- De top (masters) op het gebied van kwaliteitszorg en risicomanagement in Nederland en Vlaanderen is uitgenodigd om een lezing te geven.
- Studenten geven in een intakegesprek aan waarom ze de minor willen volgen. Zij oriƫnteren zich op beide onderwerpen (kwaliteitszorg en risicomanagement) door twee ingevulde mindmaps met kernbegrippen (de Body of Knowledge) te bestuderen en aan te geven welke begrippen zij nog niet kennen. Op grond van die analyse maken zij een plan van aanpak. Wat en hoe wil ik iets leren?
- In de eerste drie weken krijgen de studenten de tijd om invulling te geven aan de Body of Knowledge. Deze dient compleet ingevuld te zijn.
- Vervolgens krijgen zij de opdracht om aan een aantal producten te werken:

Product 1: Begeleid met je groep de master bij zijn lezing. Verzamel leermateriaal voor (artikelen, boeken, video's, websites, etc.) en zorg kennisoverdracht naar je medestudenten, zodat zij goed voorbereid zijn op de lezing. Houd per groep een weblog bij over de voorbereiding en de activiteiten. Dit alles moet uiteraard voldoen aan bepaalde kwaliteitsnormen.

Product 2: Geef op basis van een van de twee mindmaps advies aan een bestaande organisatie in de vorm van een plan van aanpak.

Product 3: Schrijf na afloop van de master een kritische reflectie in de vorm van een artikel. Wat was voor jou de betekenis van de master? De artikelen worden opgenomen in de kwalipedia, de wiki van de minor.

Product 4: Houd indiviueel een digitaal portfolio bij. In het portfolio komen het plan van aanpak, het artikel, de mindmaps, de beschrijving van het leerproces (de reflectie), en meer.


De vraag rond DLC
De vraag van Rudi is: Waar + hoe plaats je het leermateriaal, zodat het zowel bruikbaar is voor betrokkenen van de minor als buitenstaanders (binnen en buiten Avans)? Daarbij rekening houdend met het onderscheid tussen informatie-objecten en leerobjecten en de drie lagen:

Laag 1: De ontwikkelaars
De ontwikkelaars gaan leermateriaal klaarzetten.

Laag 2: De studenten
De studenten verzamelen leermateriaal voor medestudenten ter voorbereiding op de lezing van de master. Daarnaast schrijven zij een artikel.

Laag 3: De masters
De masters leveren leermateriaal aan.


De uitkomst

In ons gesprek hebben we het volgende besproken:

1. Het onderscheid tussen een informatie-object en een leerobject.
Bij digitaal leermateriaal maken we onderscheid in informatie-objecten en leerobjecten. Materiaal dat losstaat van de context is een informatie-object. Materiaal dat voorzien is van een leeractiviteit (een opdracht of een vraag) is een leerobject. Wanneer ontwikkelaars, studenten en masters materiaal aanleveren zal dat veelal informatie-objecten betreffen, mits je daar van tevoren goed over nadenkt hoe je er een digitaal leerobject van kunt maken. Voor meer informatie...

2. De lange weg die vertraagt
Vanuit het project 'Digitaal leren' is een prototype databank opgeleverd. Studenten, docenten, ontwikkelaars en buitenstaanders (met toegang tot Blackboard) kunnen leermateriaal aanleveren in een zogenaamde inbox. Een redactie voegt aan het materiaal metadata toe (zoals zoektermen), waarna het definitief in de databank terecht komt. Op deze manier kun je digitaal leermateriaal delen. Het probleem is dat een ontwikkelaar a-la-minute het materiaal wil plaatsen en niet wil wachten totdat de redactie het document heeft geoormerkt.


Conclusie:

In eerste instantie plaatsen de ontwikkelaars het leermateriaal in de Organization Content van het Content System in Blackboard. Al deze documenten kunnen openbaar gemaakt worden en vanuit de community kan een link worden gemaakt. Het leermateriaal wordt dan op slechts een plek opgeslagen en kan op meerdere plekken worden gebruikt.
Het voordeel van deze aanpak is de snelheid. Het levert geen vertraging op. Het nadeel is dat de kennis minder deelbaar is. Daarvoor moet het de status krijgen van DLC. Dat kan tijdens of naderhand gebeuren.


Afspraken:

  • Rudi stuurt mij een voorlopige mindmap.
  • Ronald en Arald plaatsen deze mindmap als test in de databank
  • Ronald neemt contact op met Rien over de toekomstige rol van het LIC (informatiespecialisten)bij het voeren van de redactieslag, het oormerken van digitaal leermateriaal in de databank DLC.

Geen opmerkingen: